post image

Leren rekenen met…. ETEN!

Spelenderwijs leren, dat blijkt toch altijd goed te werken. Misschien herinnert u zich nog van uw eigen schooltijd dat het nut van rekenen u niet altijd duidelijk was. Waarom moest je nu“de tafels’ uit je hoofd leren, als je later toch je rekenmachine gaat gebruiken? Op basisschool De Kleine Akkers hebben ze goed begrepen dat kinderen veel meer opsteken als iets leuk is om te doen én ze weten hoe ze het in de praktijk kunt gebruiken. Een paar weken geleden ging daarom – voor alle kinderen van groep 1 t/m 5 – het rekenproject “De Kleine Happers” van start. De verhaallijn bij het project waren twee ambitieuze productiemedewerkers uit de Peperkoekfabriek. Zij wilden een restaurant openen omdat ze een droom hadden: kok worden. Zij hadden geen koks-opleiding nodig, want als je peperkoek kunt maken, dan kun je alles maken, zo redeneerden zij… De praktijk bleek wat lastiger: hun eerste maaltijd mislukte (uiteraard) grandioos. Zij snapten niets van de recepten. Zij hadden namelijk geen flauw benul van hoeveelheden, tijd en volgorde. Gelukkig was daar de hulp van de kinderen. In de kleuterklassen (groep 1&2) gingen ze aan de slag o.a. het maken van groente- en fruitspiesen voor de hele klas. Die moesten er allemaal precies hetzelfde uitzien. Bij zoiets relatief eenvoudigs komen toch nog behoorlijk wat rekenkundige begrippen kijken: hoeveelheden, volgorde, minder&meer, optellen en aftrekken. Als er op elk spiesje 2 druiven horen, dan konden zij nu gaan uitrekenen hoeveel druiven er dan in totaal nodig zijn voor alle spiesjes samen. In de middenbouw (groep, 3,4 &5) werden de rekenkundige begrippen nog uitgebreid met breuken, verhoudingen en groeperen. Zo is het in een restaurant belangrijk om grote hoeveelheden tegelijk te koken, dan ben je het snelste klaar. De kinderen leerden hoe je de benodigde ingrediënten goed kunt verdelen als je bijv. pizza’s bakt, zodat elke pizza er hetzelfde uit komt te zien. Daarnaast werd gebruik gemaakt van verhoudingstabellen, waarmee je een taart in gelijke stukken kunt verdelen. Het project De Kleine Happers werd afgesloten met een verzameling van goed uitgewerkte recepten die de twee wanabee-koks kregen, zodat zij hun restaurant konden openen. Het rekenproject maakt duidelijk dat je geen wiskundeknobbel hoeft te hebben om rekenen leuk te vinden. Ook kinderen die rekenen saai, moeilijk of abstract vinden, konden ontdekken dat zij rekenen in het dagelijks leven al heel veel gebruiken en dat rekenen je kan helpen om je leven makkelijker te maken.  En het leukste van het project? Dat de kinderen bijna al het lesmateriaal mochten opeten! 

This entry was posted in In de spotlight. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *